«وهی جهتان. فإحدی الجهتین من الولایة ولایةُ وُلاة العدل الذین أمر الله ـ سبحانه وتعالی ـ بولایتهم وتولیتِهم علی الناس»(1) . طبعاً بحث ولایت وُلاة عدل، در مفهوم به‌اصطلاح اسلامی‌اش، در کلّ جهان اسلام وسیع‌تر از این مقدار است. این در تصوّر شیعی است که ولایت منصوب از جانب خداست و اصولاً‌ ولایت از غیر جهت خداوند متعال متصوّر نیست؛ یعنی: یا باید خود خدا نصب کند، یا ولیّ خدا.(2)

«وولایة وُلاته وولاةِ وُلاته إلی أدناهم باباً . علی من هو والٍ علیه» تا آن پایین‌ترین درجه(3) ؛ یعنی: از آن بالاترین مرتبه‌ای که شروع می‌شود ـ که در نظام جمهوری ما مثلاً ولیّ فقیه است و در نظام‌های دیگر رئیس جمهور است مثلاً ـ، تا بهدار و بخشدار و .، تا آخرین مرتبۀ کسی که منصوب است برای ادارۀ جامعه، به این صورت که گویا از بالا بر جامعه مشرف‌اند و در واقع اینها دنبال شؤون جامعه‌اند.

(حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی ، خارج فقه، 9/ 9/ 1384)


(1) یعنی: أمر الله بتولیتهم علی الناس.

(2) در تفسیر شریف برهان ذیل آیۀ مبارکۀ "أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِی الْأَمْرِ مِنْکُمْ" [النساء: 59] حدیث صحیح السندی نقل نموده که راوی دربارۀ مراد از «اولی الامر» که در این آیه آمده از امام (علیه السلام) سؤال کرده و حضرت (علیه السلام) در پاسخ فرموده‌اند: «نزلت فینا خاصّة» [البرهان فی تفسیر القرآن، ج 2، ص 105، ضمن ح 2479، قال: إیّانا عنى خاصّة، أمر جمیع المؤمنین إلى یوم القیامة بطاعتنا].

(3) بنابراین کلمۀ «باب» را نه به معنای «در»، بلکه تقریباً به معنای درجه می‌گیریم.


#اصول

#فقه

#قواعد عامه

#مکاسب

#قواعد عامه در باب مکاسب

#اولین قاعده عامه

#حدیث تحف العقول

#تشریح متن حدیث و بیان فواید موجود در آن

قسمت پنجم


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

موسسه حقوقی سام سایت مرجع دانلود پایان نامه - تحقیق - پروژه کلاس نهمیا مهدی صالحی - برنامه نویس وب و عاشق لینوکس برادر سجاد گروه مهندسين نوانديش هادی حسامی حیات معقــــول طهران یدک nazlin