ملا محمدامین استرآبادی که به تمسک مجتهدین به اجماع حمله می‌کند خودش دو مورد را استثنا می‌کند: یکی جایی که بین قدمای اصحاب مشهور باشد.(1) آقای بروجردی این را به عنوان اصول متلقاة مطرح فرمودند. این از اختصاصات شیعه است که در یک فتره‌ای فتاوایشان عین نصوص روایات بوده.

(حضرت آیت الله استاد حاج سید احمد مددی ، خارج فقه 27. 8. 98)

 

(1) واعلم أنّ جمعاً من أصحابنا أطلقوا لفظ «الإجماع» على معنیین آخرین:

الأوّل: اتّفاق جمع من قدمائنا الأخباریّین على الإفتاء بروایة وترک الإفتاء بروایة واردة بخلافها. والإجماع بهذا المعنى معتبر عندی؛ لأنّه قرینة على ورود ما عملوا به من باب بیان الحقّ لا من باب التقیة. ، الثانی: إفتاء جمع من الأخباریّین - کالصدوقین ومحمّد بن یعقوب الکلینی، بل الشیخ الطوسی أیضاً؛ فإنّه منهم عند التحقیق وإن زعم العلاّمة أنّه لیس منهم – بحکم لم یظهر فیه نصّ عندنا ولا خلاف یعادله. وهذا أیضاً معتبر عندی؛ لأنّ فیه دلالة قطعیة عادیة على وصول نصّ إلیهم یقطع بذلک اللبیب المطّلع على أحوالهم. [الفوائد المدنیة والشواهد المکیة: ص 269]

#اصول

#ملامحمدامین استرآبادی

#اجماع

#اصول متلقاه


مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما
محل تبلیغات شما محل تبلیغات شما

آخرین وبلاگ ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

سلکتور دسته راهنما اباالفضل عاشقی مشکلده قالماز سفارش پروپوزال، پایان نامه و مقاله پزشکی و دندانپزشکی دست نوشت های یک لیدی متاهل فروشگاه موبایل A2 Melissa آژانس دیجیتال مارکتینگ یاراپلاس 多美麗 مرجع پرسودترین استراتژِیها و اندیکاتورهای بین المللی Asan_marketing