1. بعد از متن اخیر مبادا گمان شود به تعبیر جنابعالی با سید بن طاوس مشکل دارم. امروز برای عزیزی نوشتم:
إن کنت لا تدری فتلک مصیبة/ وإن کنت تدری فالمصیبة أعظم.
دوستان هم لابد توجه دارند که بزرگی و عظمت شخصیت و صفای باطن ربطی به اشتباه در مبانی علمی ندارد. حضرت آیت الله مددی ـ حفظه الله ـ بارها و بارها در این باره به مرحوم حاج شیخ عباس قمی مثال میزنند که گاه در «مفاتیح» میفرماید: «شیخ طوسی به سند صحیح نقل فرموده.»، در حالی که وقتی به مصدر اصلی مراجعه میکنید مطلب دارای مشکلات متعدد (سندی و متنی و مصدری) است (و ایشان لابد اعتقاد داشته آنچه آن خسرو کند شیرین بود و شیخ که اشتباه نمیکند و.).
2. دو سه سال پیش در همین حرم مطهر حضرت معصومه (س) سید معممی از آشناهای مشهدی را بعد از چند سال دیدم و با افتخار سینه را جلو داده و گفت: «بله، من در حوزه درس زیادی نخواندم». طفلک مرید کسی بود که ایشان اعتقاد داشت باطن افراد را میبیند، و سید هم طبعاً در همین حال و هوا سیر میکرد.
3. تصادفاً دیشب حدیث بسیار زیبایی در این باره دیدم:
«علی بن إبراهیم، عن أبیه، عن محمد، عن محمد بن فلان الواقفی، قال: کان لی ابن عم یقال له: الحسن بن عبد الله، کان زاهداً وکان من أعبد أهل زمانه، وکان یتّقیه السلطان لجدّه فی الدین واجتهاده، وربما استقبل السلطان بکلام صعب یعظه ویأمره بالمعروف وینهاه عن المنکر، وکان السلطان یحتمله لصلاحه، ولم تزل هذه حالته حتّى کان یوم من الأیّام إذ دخل علیه أبو الحسن موسى (ع) وهو فی المسجد، فرآه فأومأ إلیه فأتاه، فقال له: یا أبا علیّ، ما أحبّ إلیّ ما أنت فیه وأسرّنی! إلّا أنّه لیست لک معرفة، فاطلب المعرفة. قال: جعلت فداک، وما المعرفة؟ قال: اذهب فتفقّه واطلب الحدیث. [الکافی، ج 1، ص 352 ـ 353، ح 8»
و خلاصهاش اینکه باید خواند و خواند و خواند.
این هم یکی دیگر: «الحسین بن محمد، عن أحمد بن إسحاق، عن سعدان بن مسلم، عن معاویة بن عمار، قال: قلت لأبی عبد الله (ع): رجل روایة لحدیثکم یبثّ ذلک (فی الناس - خ) ویشدّده (یسدده - خ ل) (یشید - بصائر) فی قلوبهم وقلوب شیعتکم، ولعلّ عابداً من شیعتکم لیست له هذه الروایة، أیّهما أفضل؟ قال: الراویة لحدیثنا یشدّ به قلوب شیعتنا أفضل من الف عابد.» بله، خب.
آن گلیم خویش برون میکشد ز موج/ وین سعی میکند که بگیرد غریق را
4. دیروز برای دوستی نوشتم: «1. حضرت استاد آیت الله مددی روضۀ این هفتۀ خود را احتیاطاً تعطیل فرمودند. 2. به یکی گفتند: چرا از گاو میترسی؟ گفت: چون شاخ دارد و عقل ندارد. حالا اگر این ویروس ارادت به ساحت مقدس اهل بیت ـ علیهم السلام ـ نداشت چه؟!» و وقتی تشکر کرد که: «جواباتون آدمو وادار به تفکر میکنه»: «دین کاملاً تحلیلی و علمی است و بزرگترین خیانت شاید کاری باشد که دوستان دارند ندانسته میکنند که به اسم تعبد جلوی چند و چون را میگیرند».
درباره این سایت